بروز بیماری کرونا در کشور موجب شده میزان اهدای خون در بیشتر استان‌ها از جمله استان‌های کرمانشاه، فارس، کرمان، اصفهان و مازندران به نصف برسد و این امر می‌تواند بیماران نیازمند خون را با مشکل جدی مواجه کند.

اهداي خون

‌به گزارش همشهری‌ آنلاین، هم اکنون با تقویت شبکه خونرسانی کشور، میزان ذخایر خون و پلاسمای اکثر استان‌ها قابل قبول است اما از ابتدای اسفند و شیوع بیماری کرونا در برخی استان‌ها مانند تهران، مرکزی، گلستان، قم، همدان، یزد و خراسان رضوی کمبود ذخایر خونی وجود دارد.

ضرورت توجه تهرانی‌ها به بیماران

مدیرکل انتقال خون استان تهران از افت شدید اهدای خون درروزهای اخیر و به دنبال شیوع کرونا در کشور خبر داده است. کلانشهر تهران ۱۶۰ بیمارستان دارد و این استان پرمصرف‌ترین استان کشور از نظرخون و فرآورده‌های آن است.  به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، شاهد کاهش مراجعه‌کنندگان به مراکز اهدای خون در سطح استان تهران هستیم. در حالی که نیاز به خون، یک نیاز دائمی است. ۲۵ درصد خون اهدایی در کشور در تهران مصرف می‌شود و این در حالی است که فقط ۱۶ درصد خون‌های اهدایی در تهران اهدا می‌شود.

کاهش شدید اهدای خون در کرمانشاه

بروز بیماری کرونا در استان موجب شده میزان اهدای خون در کرمانشاه به کمتر از یک سوم برسد و این امر می‌تواند بیماران نیازمند خون را با مشکل جدی مواجه کند. به گفته مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و امکان ذخیره‌سازی خون و مشتقات آن وجود ندارد و برای همین اهداکنندگان خون باید برای اهدای خون حضور مستمر داشته باشند. مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تاکید کرده است در حال حاضر به همه گروه‌های خونی و به ‌ویژه گروه‌های خونی منفی نیاز دارند و از مردم استان می‌خواهند برای اهدای خون به مرکز انتقال خون استان مراجعه کنند.

کاهش شدید ذخایر خون در فارس

مدیرکل انتقال خون فارس اعلام کرد که ذخایر اهدای خون استان فارس با توجه به شرایط خاص پیش‌آمده و دستورالعمل‌های موجود، به ‌شدت کاهش‌ یافته است و نیاز مبرم به همه گروه‌های خونی وجود دارد. پیرو دستورالعمل‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در انتقال خون فارس، همه تدابیر بهداشتی لازم پیش‌بینی شده و به اجرا گذاشته ‌شده است؛ به‌گونه‌ای که بدون هیچ‌گونه تجمع و معطلی و در اسرع وقت فرایند خون‌گیری انجام می‌شود. چنانچه کارکنان اداره‌ها، کارخانه‌ها و نیروهای مسلح قادر به حضور در مراکز انتقال خون نباشند، می‌توانند با هماهنگی با واحد سیار گروه‌های خون‌گیری انتقال خون تقاضای اکیپ سیار انتقال خون کنند.

نیاز شدید کرمان به خون

در حال حاضر در استان کرمان مشکل کمبود فرآورده‌های خونی وجود دارد. مدیرکل انتقال خون استان کرمان اعلام کرده است با توجه به شیوع بیماری‌های فصلی و کرونا با کاهش مراجعه اهداکنندگان و کاهش شدید منابع خونی مواجه هستند. لازم است شهروندان بدانند که نیاز به خون دائمی است و عمر خون و فرآورده‌های خونی محدود و در مواردی کوتاه است. برای مثال عمر پلاکت فقط ۳ روز است و امکان ذخیره‌سازی این فرآورده وجود ندارد.

کاهش۵۰ درصدی اهدای خون در اصفهان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان نیز از کاهش ۵۰ درصدی اهداکنندگان خون خبر داده است. این کاهش در حالی است که میزان مصرف تغییری نکرده و اگر با همین روند پیش برود استان دچار مشکل می‌شود. جمعیت اهداکنندگان بسیار تحت تاثیر نگرانی از ابتلا به کرونا قرار گرفته و مراجعه برای اهدا خون با کاهش مواجه شده در صورتی که همچنان نیاز به مصارف خونی در بیمارستان‌های استان پابرجاست و بیماران منتظر دریافت خون هستند.

کاهش آمار اهدای خون در استان مرکزی

فرآیند اهدای خون در استان مرکزی نیز تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است. مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفته است برای پیشگیری از انتقال بیماری کرونا در مراکز اهدای خون استان اقدامات لازم در حال انجام است و مردم با اطمینان کامل برای اهدای خون مراجعه کنند.

نیاز به همه گروه‌های خونی در گلستان

مدیرکل انتقال خون گلستان از مردم درخواست اهدای خون برای بیماران تالاسمی کرده است. او معتقد است میزان مراجعه افراد تالاسمی در نیمه دوم اسفند ماه به دلیل این‌که در تعطیلات دچار مشکل نشوند، بالا می‌رود و آنها برای تزریق خون مراجعه می‌کنند.

کاهش نگران‌کننده اهدای خون در قم

ذخیره خون قم تا ۷ روز آینده در سطح استاندارد است و اما برای روزهای آینده با کمبود مواجه خواهیم شد. چرا که روند کاهش اهدای خون در این استان نگران کننده است و این موضوع زنگ خطر کاهش ذخیره خونی استان را به صدا درآورده ‌است. با وجود بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و شناسایی حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی نیازمند دریافت مستمرخون در قم شهروندان قمی باید برای اهدای خون همکاری کنند.

کرونا و کاهش 50 درصدی اهدای خون در مازندران 

اکنون وضعیت اهدای خون در استان مازندران مناسب نیست. مدیرکل انتقال خون مازندران نسبت به کاهش ۵۰ درصدی اهدای خون در استان ابراز نگرانی کرده است. این در حالی‌ست که هر ماه ۶۰ درصد از خون‌های اهدایی به صورت ثابت به مصرف بیماران خاص می‌رسد. میانگین ماهانه اهدای خون در مازندران در شرایط عادی حدود ۱۵ هزار واحد است و انتقال خون مازندران از شهروندان خواسته تا اهدای خون را فراموش نکنند. در استان ۶ مرکز جراحی قلب باز وجود دارد، حوادث متعدد ناشی از رانندگی و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص اعم از تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و سرطانی هم مزید برعلت شده است.

 ترس از کرونا و کاهش اهدای خون در همدان

مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون همدان هم اعلام کرده است ترس از ابتلا به ویروس کرونا میزان مراجعه به مرکز اهدای خون و خونگیری را در این استان کاهش داده است. پیشتر به صورت روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر به مرکز انتقال خون مراجعه می‌کردند که این آمار در ۲ هفته گذشته به نصف کاهش یافته است.

کاهش ذخایر خونی در خراسان رضوی

اداره کل انتقال خون خراسان رضوی که تامین خون ۶۰ بیمارستان در این استان را بر عهده دارد در حال حاضر  با کاهش شدید ذخایر خونی مواجه است. هم‌اکنون ذخایر خونی برای گروه‌های خونی در خراسان رضوی رو به کاهش است و ادامه این روند در روزهای آینده پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی را با چالش مواجه خواهد ساخت بنابراین از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی تقاضا می‌شود به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کنند و به یاری بیماران نیازمند بشتابند. در پی کاهش شدید ذخایر خونی در شهرستان تایباد تیم سیار اهدای خون این استان در روزهای ۱۲ تا ۱۵ اسفند به این شهرستان  اعزام می‌شود.

کاهش نسبی مراجعه افراد به مراکز انتقال خون یزد

مدیرکل انتقال خون یزد از کاهش نسبی مراجعه افراد به مراکز خونگیری به علت شیوع بیماری تنفسی کرونا خبر داد و از اهداکنندگان خواست، بیماران نیازمند را در شرایط کنونی فراموش نکنند.

شهروندان نگران تردد به مراکز انتقال خون نباشند

 سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرده است که شهروندان نگران رفت و آمد به مراکز انتقال خون نباشند چون اهدای خون در شرایط کاملا استریل انجام می‌شود. با این حال مردم از تردد به این مراکز خودداری می‌کنند و آمار اهدای خون در روزهای اخیر کاهش یافته است. همه تجهیزات انتقال خون استریل است و در هر فرآیند اهدای خون نیز از ملزومات یکبار مصرف استریل و استاندارد استفاده می‌شود. در صورتی که شهروندانی با علائم بیماری سرماخوردگی  به مراکز اهدای خون مراجعه کنند توسط پزشک بخش اهداکنندگان از اهدای خون معاف می‌شوند.

در صورت تداوم کاهش اهدای خون، بیماران پیوندی، تالاسمی، سرطانی، آسیب دیدگان تصادفات، هموفیلی، مادران باردار و بسیاری از بیماران دیگر نیازمند به خون و فرآورده‌های مشتق از آن، دچار مشکل جدی خواهند شد.

کد خبر 488305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha